
Warsztaty odbyły się w dniach 13-14 października 2025 r. w suwalskim Hotelu Loft. Stawiło się na nich kilkunastu właścicieli i wspólników firm startupowych z całego regionu. Wśród nich byli przedstawiciele branży IT, technologii i automatyki przemysłowej, logistyki i transportu, branży beauty, rolnictwa oraz usług wspierających zdrowie.
W skupieniu i obcym języku
Przez dwa dni uczestnicy brali udział w wykładach i ćwiczeniach praktycznych prowadzonych przez ekspertów z międzynarodowym doświadczeniem:
– Władisławem Alehno – trenerem międzykulturowym, hiperglotą (znajomość 12 języków), ekspertem od budowania zespołów międzykulturowych i sprzedaży oraz obsługi klienta z uwzględnieniem rozmaitych, w tym kulturowych, kontekstów biznesowych;
– Saschą Farbach – dziennikarzem, prezenterem telewizyjnym (m.in. w TVP World), trenerem wystąpień publicznych i międzynarodowej komunikacji biznesowej.
Dobór trenerów był starannie wypracowany, bo uczestnicy warsztatów mieli za zadanie jak najwięcej dowiedzieć się o różnicach międzykulturowych w biznesie, metodach budowania zaufania, interakcji z klientem z różnych środowisk kulturowych. Równie ważne było szlifowanie umiejętności prezentacji, prowadzenia negocjacji i przedstawienia swoich produktów i usług w kontekście współpracy z przyszłym inwestorem. A to wszystko w języku angielskim!
– To bardzo dobry pomysł, by te warsztaty były w trybie wyjazdowym, czyli trwały dwa dni poza miastem codziennego funkcjonowania. To pozwala w pełni skupić się na szkoleniu – mówił Robert Tracz z firmy „AI-HSEQ”. – Poza tym przeprowadzenie ich w języku angielskim pozwala na obycie z nim, nie tylko w sferze, w której się obracamy w naszej branży, ale też w prezentacji i prowadzeniu dialogu z klientem. To doświadczenie pokazało też pewne rzeczy, nad którymi warto popracować.
Plan to wiedza i bezpieczeństwo
Najtrudniejszym dla wielu uczestników było przełamanie bariery tremy przed wystąpieniami publicznymi, a tym przecież jest np. prezentacja swoich zasobów przed potencjalnym inwestorem. Uczestnicy ćwiczyli w duetach, grupach kilkuosobowych, przygotowywali strategie wystąpień handlowych, negocjacji a także błyskawicznej prezentacji, tzw. pitchingu.
– Wydawało mi się, że mam doświadczenie w kontakcie z klientem, bo prowadziłam takie rozmowy na naszych stoiskach na wielu targach czy to w Japonii, Szwajcarii czy w Skandynawii, to tu jednak zrozumiałam, że do najkrótszej nawet rozmowy należy mieć przygotowany plan, schemat jej prowadzenia, tak by nic, co chcemy przekazać, nie uciekło – opowiadała Julita Oleńska-Karwowska z firmy „4 Szpaki”. – Tworzenie takiego planu bardzo porządkuje naszą wiedzę i daje dużo pewności w przekazywaniu najważniejszych informacji.
Po dwudniowych warsztatach uczestnicy otrzymali specjalne certyfikaty z rąk Katarzyny Pietraszewskiej, z-cy Dyrektora Biura Promocji Gospodarczej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Przed nimi jeszcze etap prezentacji indywidualnych i oceny przez ekspercką komisję konkursową. Spotkają się z nią już 29 października w Uniwersyteckim Centrum Kultury w Białymstoku na tzw. Demo Day. Autorzy najlepszej prezentacji będą mieli szansę wyjazdu z Biurem Promocji Gospodarczej UMWP do Helsinek na międzynarodowe wydarzenie dla startupów – SLUSH 2025.
Więcej informacji na: investinpodlaskie.pl/warsztaty